Elke winkel, elke shop-in-shop draait om beleving. De complete ambiance draagt bij aan de merk- identiteit en de uitstraling en presentatie van de geëtaleerde producten. Licht speelt een onmisbare rol: het zorgt voor balans, creëert visuele grenzen en oriëntatiepunten, legt nadruk waar het moet en geeft de sfeer een impuls.
Merken en winkels doen er alles aan om consumenten aan zich te binden door het creëren van een unieke koopomgeving. Beleving van de klant staat tijdens een winkelbezoek centraal. Het effect van verlichting is doorslaggevend. Het vergroten van de perceptie en het tegelijkertijd besparen op energie zijn anno 2012 de belangrijkste drijfveren voor Nederlandse winkeliers om te investeren in verlichting. Echter, dit brengt een aanzienlijke kostenpost met zich mee. Havells Sylvania werpt nieuw licht op de zaak. De lichtproducent toont met haar nieuwste whitepaper aan dat het mogelijk is om een unieke koopomgeving te creëren, waarbij meer beleving en tegelijkertijd minder energieverbruik centraal staan. De whitepaper geeft aan dat er een wereld te winnen valt in retail waarbij licht een onmisbare rol speelt.
Nog maar een relatief klein deel van het totale winkeloppervlak in Nederland is voorzien van energiezuinige verlichting zoals led. Op het resterende winkeloppervlak is alleen al met energiezuinige verlichting op jaarbasis zo’n 105 miljoen euro kostenbesparing op verlichting mogelijk. Dat komt overeen met het jaarverbruik van ruim 100.000 Nederlandse huishoudens.
Verlichting verbruikt een aanzienlijke hoeveelheid energie - tot wel driekwart van de totale energiekosten - en is daarmee, zeker in de retailsector, een fikse kostenpost. Een energie-efficiënt lichtplan brengt het energie-verbruik fors omlaag én draagt bij aan een lagere CO2-uitstoot.